15.08.2024

Nobly Consent virtaviivaistaa suostumusten hallinnan Alka Vakuutus yrityksessä

Nobly ja Alka Vakuutus ovat yhdessä asettaneet standardin modernimmalle, rakenteellisemmalle ja säännösten mukaisemmalle lähestymistavalle suostumusten hallinnassa vakuutusalalla. Nobly Consent -tuotteen kehittämisen myötä Alkan sisäiset prosessit eivät ole vain parantuneet, vaan myös asiakaskokemus ja tietoturva ovat vahvistuneet merkittävästi. Olemme yhdessä luoneet geneerisen tuotteen, joka virtaviivaistaa suostumusten hallintaa, joka on kiinteä osa käsittelyprosessia.

Alka ja Nobly ovat tehneet yhteistyötä useiden vuosien ajan Alkan prosessien digitalisoimiseksi. Yhteistyö käsittää OnBasen asiakirja-arkiston sekä joukon ratkaisuja, jotka parantavat Alkan asiakaskokemusta ja säädösten noudattamista. OnBasen käyttö asiakirja-arkistona Alka Vakuutuksella on luonut vahvan alustan jatkokehitykselle ja toimintojen optimoinnille. Rasmus Lundvig Hansen, Alka Vakuutuksen IT-päällikkö, toteaa: “Se on keskeinen osa vakuutusyhtiön ja asiakaspalvelun toimintaa, jonka OnBase ja Nobly täyttävät liiketoiminnassamme.”

Kasvava tarve turvalliselle suostumusten hallinnalle

Vakuutusalan monimutkainen lainsäädäntö ja tiukat vaatimukset suostumusten hallinnalle, ovat merkittäviä haasteita alalla toimiville yrityksille. Sääntöjen noudattamisen varmistamiseksi Finanssivalvonta määrää tuntuvia sakkoja GDPR
ja tietosuojalain rikkomuksista, jotka säätelevät suostumusten hallintaa. Erityisesti vakuutusalalla on tarkat ohjeet dokumentaatiovaatimusten ja säädösten noudattamiselle. Monet yritykset aloittavat manuaalisilla suostumusten hallinnan menetelmillä, useat heistä kuitenkin nopeasti huomaavat, että tämä lähestymistapa ei ole kestävä ratkaisu pitkällä aikavälillä, koska se vaikeuttaa lain noudattamista. Lisäksi se johtaa manuaaliseen ja jäsentymättömään prosessiin, joka monien eri osapuolten vuoksi muuttuu tehottomaksi.

Alan tarpeiden ja Alkan kysynnän vuoksi Nobly kehitti yhteistyössä Alkan kanssa Nobly Consent -tuotteen. Ennen ratkaisumme käyttöönottoa Alka kohtasi haasteita, jotka monet alalla voivat tunnistaa. Rasmus Lundvig Hansen tarkentaa suostumusten hallintatuotteen tarvetta: “Tarve meidän puoleltamme on oikeastaan ollut olemassa jo vuosia. Periaatteessa kyse on siitä, että pidämme suostumukset hallinnassa ja voimme dokumentoida asiakkaan antamat suostumukset tai valinnat. Syynä siihen, että nyt haluamme erillisen järjestelmän, on se, että olemme saavuttaneet pisteen, jossa suostumusten keskittäminen yhteen järjestelmään on järkevin ratkaisu.”

Alkan puolelta oli myös vahva halu optimoida asiakaspolkua tekemällä suostumusjärjestelmä läpinäkyväksi Alkan asiakkaille, jotta on helppo saada yleiskuva annetuista suostumuksista ja mahdollisuus muuttaa suostumuksiaan verkossa:

“Yleisesti ottaen on vain hyvää asiakaspalvelua pystyä näyttämään asiakkaille, että meillä on heidän suostumuksensa hallinnassa – ja että ne on keskitetty yhteen paikkaan, johon myös sisäisesti voidaan tarvittaessa päästä, esimerkiksi neuvonantajana tai vastaavana.” – Rasmus Lundvig Hansen.

Nobly Consent

Nobly Consent on kehitetty varmistamaan, että pankki-, rahoitus-, eläke- tai vakuutusalan yritykset noudattavat voimassa olevaa lainsäädäntöä suostumusten hallinnassa. Tuote tekee tarvittavien suostumusten hankkimisesta helppoa osana käsittelyprosessia. Se helpottaa säännösten noudattamista ja varmistaa digitaalisen suostumusten hallinnan.

Ratkaisu on erityisesti suunnattu alalle, sillä alan yritykset kohtaavat päivittäin monia vastaavia haasteita. Nobly Consent tekee suostumusten hallinnasta integroidun osan yrityksen käsittelyprosessia. Tuote edistää hallinnointia, suostumusten helpompaa uusimista ja integraatiota muiden järjestelmien kanssa.

Suostumusten hallinnan integrointi oli tärkeä kohta Alkalle heidän toivoessaan uutta suostumusjärjestelmää: “Yritämme olla edelläkävijöitä hyvällä kokonaisrakenteella siinä. Tänään meidän on tehtävä se eri järjestelmistä. Tämän vältymme tulevaisuudessa, joten näin on ratkaisevaa, että optimoimme tehokkuuden vakuutusliiketoiminnassamme keskittämällä suostumusten hallinnan.” Rasmus Lundvig Hansen.

Yhteistyö ja innovaatio – Nobly Consentin tie

Yhteistyö Noblyn ja Alkan välillä Nobly Consent -tuotteen kehittämisessä on ollut kaikilta osin positiivinen kokemus. Alusta alkaen oli selkeä ymmärrys molempien osapuolten odotuksista prosessille ja tuotteelle. Alkan näkökulmasta Noblyn esittämä prosessi oli aluksi monivaiheisempi kuin heidän oma sisäinen kehitysprosessinsa, mutta Rasmus Lundvig Hansen toteaa: “Kumppanuus yritystemme välillä, on osoittanut, että tämä prosessi on ollut oikein hyvä ja toimiva.”

Myös Noblyn puolella on ollut suurta innostusta yhteistyöstä ja kehitysprosessista:

“Olemme ylpeitä voidessamme tarjota ratkaisun, joka tekee eron Alkan päivittäisessä työssä suostumusten hallinnan ja säädösten noudattamisen osalta. Lisäksi olemme iloisia siitä, että olemme kehittäneet tuotteen, joka voi hyödyttää vakuutus- ja eläkealaa tekemällä suostumusten hallinnasta integroidumpaa ja säädösten mukaista.” – Morten Have, Noblyn toimitusjohtaja.

Yhdenmukaisuuden varmistamiseksi ja ymmärryksen luomiseksi siitä, mitä tuotteen pitäisi sisältää, Alka ja Nobly ovat järjestäneet yhteistyössä useita työpajoja. Koko prosessin pääpaino on ollut kehittää geneerinen tuote, joka tietenkin täyttää Alkan tarpeet, mutta joka voi myös ratkaista suostumusten hallinnan ongelmat muille alan toimijoille.

Yhteistyön myötä Nobly on parantanut Alkan suostumusten hallintaa, digitalisoinut prosessin, varmistanut säädösten noudattamisen ja luonut rakenteellisen ja tehokkaan uuden toimitavan. Tämä on tärkeää Alkalle:

“Suostumusten hallinta finanssiyrityksenä on toimintalupa. Tässä mielessä Nobly Consentista tulee yksi Alkan peruspilareista, jotta voimme jatkossa myydä ja käsitellä asiakkaidemme vakuutuksia. ”

Keskittämällä kaikki suostumukset yhteen paikkaan vakuutusjärjestelmämme ja verkkosivustomme voivat integroitua Nobly Consentiin luodakseen, päivittääkseen tai saadakseen tietoa siitä, mitkä suostumukset asiakas on antanut ja käsitelläkseen tämän jälkeen asiakkaan pyyntöä, olipa kyse vakuutuksen ostosta tai vahingon yhteydessä.” – Rasmus Lundvig Hansen.

Tämä yhteistyö ei ole ollut onnistunut vain lopputuotteen ansiosta. Myös hyvä viestintä ja vahva yhteistyö ovat olleet avainasemassa koko prosessin ajan. Morten Have toteaa: “Yhteistyö Alkan kanssa Nobly Consent -tuotteen kehittämisessä on ollut erittäin positiivinen. Odotamme innolla hyvän kumppanuuden jatkumista ja Alkan tukemista heidän digitaalisella matkallaan. Tarve integroidulle suostumusjärjestelmälle on nähtävissä koko alalla, ja olemme siksi iloisia voidessamme tarjota tuotteen, joka hyödyttää enemmän kuin yksittäistä asiakasta.”

Ota yhteyttä saadaksesi lisätietoja Nobly Consentista ja kuinka voimme auttaa sinun yritystäsi.

Suostumus vakuutusalalla

Se, että Nobly Consent on kehitetty yhteistyössä vakuutusalan asiakkaan kanssa, vahvistaa, että tuotteemme täyttää alan odotukset ja vaatimukset suostumusten hallinnalle. Tämä kehitysyhteistyö Alkan kanssa osoittaa, että tuotteemme on käytännöllinen ja tehokas tapa ratkaista alan ongelma. Lopulta kyse on askeleen ottamisesta kohti modernimpaa, rakenteellisempaa ja säädösten mukaista lähestymistapaa suostumusten hallintaan.