17.01.2023

Tanskan pankkien tietokeskusten modernisointi edellyttää strategisia kumppanuuksia.

Pankkitietokeskuksen BEC toimitusjohtajan mukaan prosessi edellyttää useita kumppanuuksia, koska Tanskan pankkitietokeskukset kohtaavat muutoksen vanhasta uuteen teknologiaan.

Pankkien tietokeskukset Tanskassa ovat kriittisessä roolissa tarjotessaan IT-järjestelmiä finanssialalle. Tanskassa on kolme merkittävää tietokeskusta, jotka kehittävät ja operoivat IT-ratkaisuja lähes kaikille tanskalaisille pankeille ja säästöpankeille. Nämä tietokeskukset kohtaavat tulevan IT-transformaation.

Yksi näistä tietokeskuksista on BEC, joka tarjoaa IT-palveluita suurille rahoituslaitoksille, kuten Nykredit, Spar Nord Bank ja Nationalbanken. BEC:n toimitusjohtaja Jesper Nielsen on aiemmin todennut, että suurin haaste näille tietokeskuksille on vanhan teknologian vaiheittainen korvaaminen uudella. Hän sanoo:

”Pitkällä tähtäimellä suurin haasteemme on selvittää, miten voimme siirtyä uuteen teknologiaan ja millä tahdilla meidän tulisi luopua perintöjärjestelmistämme.”

Nämä tietokeskukset ovat merkittäviä toimijoita finanssialalla, jotka tarvitsevat siirtymistä uudempaan teknologiaan, ja BEC:n toimitusjohtajalle ratkaisu on selvä.

”Meidän on tehtävä paljon kumppanuuksia”, sanoo Jesper Nielsen FinansWatchille.”

Strategiset kumppanuudet ovat tulevaisuuden tie

Teknologian vaatimukset kehittyvät jatkuvasti. Uusia tuotteita on kehitettävä jatkuvasti, ja lisääntynyttä noudattamista on käsiteltävä. Hallinto on täällä jäädäkseen, ja sen käsittely tulee vain hankalammaksi ja laajemmaksi vastatakseen kasvaviin rahanpesun vaatimuksiin.

”On aika vakiintuneiden finanssitoimijoiden astua uusiin kumppanuuksiin. Näin varmistetaan, että uudet digitaaliset edelläkävijät finanssialalla saavat tarvitsemansa tuen”, sanoo Christoffer Nielsen, Noblyn pankki- ja rahoitusalan markkinointipäällikkö.

Hän korostaa, että BEC tekee oikein painottaessaan valmiita ratkaisuja solmimalla strategisia kumppanuuksia erikoistuneiden asiantuntijoiden kanssa.

”Matkaa on vielä pitkälti, ja se on valtava muutos vanhasta teknologiasta uuteen teknologiaan, joka on jaettava useisiin vaiheisiin. Tietokeskukset ovat myös huomanneet, etteivät he välttämättä tarvitse olla asiantuntijoita kaikessa”, sanoo Christoffer Nielsen.

Tätä näkökulmaa korostetaan nykyisessä McKinsey-konsultointiyrityksen raportissa. Raportissa ”Pankkien uudelleenmuotoilu: Pankkitoiminnan tehostaminen seuraavaa digitaalista aikakautta varten” korostetaan muun muassa, että tulevaisuudessa pankkien on kehitettävä digitaalisia alustoja, jotka tukevat koko arvoketjua pankissa. Pankkien on myös kehitettävä laajamittainen tietoinfrastruktuuri ja digitaalinen markkinointimoottori, joka tarjoaa yksilöllisiä viestejä ennustaen yksittäisten asiakkaiden tarpeita.

Sujuvat prosessit säästävät resursseja

Nobly haluaa luonnollisesti tehdä osaamisensa ja palvelunsa saataville tietokeskuksille. Solmimalla strategisen kumppanuuden Noblyn kanssa on mahdollista esimerkiksi virtaviivaistaa prosesseja liittyen luottoluokitukseen ja tehokkaaseen ja henkilökohtaiseen asiakasviestintään.

”Pohjimmiltaan kyse on oikeiden tietojen ja asiakastiedon saamisesta varmistaaksemme täysin läpinäkyvän kuvan. Tällä tavoin voimme varmistaa nopean ja tehokkaan prosessin, joka täyttää noudattamisvaatimukset, kuten rahanpesun vastaiset toimet, GDPR ja keskittyy asiakaskokemukseen”, sanoo Christoffer Nielsen.

Nobly on yksi Euroopan johtavista konsultointiyrityksistä amerikkalaisen Hylandin OnBase-alustalla, joka on Gartner Groupin mukaan markkinoiden paras sisältöpalveluratkaisu. Hylandilla on yli 30 vuoden kokemus markkinoilla ja yli 2 000 asiakasta maailmanlaajuisesti finanssialalla. Christoffer Nielsenin mukaan alustaa voidaan skaalata niin, että tietokeskus voi käyttää sitä keskitetysti ja jakaa ratkaisut pankeille.

”Voimme automatisoida monia resurssien intensiivisiä työnkulkuja, joissa organisaatio on ehkä aiemmin ratkaissut työn manuaalisesti, käyttänyt arvokasta aikaa asiakastiedon uudelleenkirjaamiseen, menettänyt selvän mahdollisuuden lisämyyntiin mahdollisille asiakkaille, mutta ei koe proaktiivista käyttäytymistä. Työnnämme asiakkaidemme käyttöä uuteen teknologiaan eteenpäin – joka päivä”, sanoo Christoffer Nielsen.

Nobly on vuonna 2011 perustettu IT- ja konsulttiyritys, joka tekee monimutkaisista työnkuluista yksinkertaisia keskittyen tehokkuuteen ja taloudelliseen tulokseen. Finanssialalla Nobly palvelee suuria pohjoismaisia rahoitusyhtiöitä.