13.12.2022

Vamman ehkäisyllä on suuri potentiaali vakuutusteollisuudessa

Vakuutusyhtiöt ja asiakkaat hyötyvät vahinkojen ehkäisystä. Mutta vain joka kolmas asiakas on saanut neuvontaa vahinkojen ehkäisemiseksi yritykseltään. Dataohjautuva, henkilökohtainen ja proaktiivinen asiakasviestintä tarjoaa siten valtavan potentiaalin.

Vakuutusasiakkaat saattavat olla saaneet viestin vakuutusyhtiöltään ennen myrskyä tai rankkasadetta, joka neuvoo heitä toimenpiteisiin vahinkojen estämiseksi. Kuitenkaan kaikki vakuutusasiakkaat eivät ole kokeneet tätä palvelua. EPSI Rating Denmarkin analyysin mukaan vain joka kolmas asiakas on saanut neuvontaa vahinkojen ehkäisemisestä.

”Kaikkien etu on minimoida vahingot. Siksi jokaisen korvauskäsittelyn tulisi alkaa ehkäisystä”, sanoo Claus Heuck, Noblyn vakuutus- ja eläkemarkkinointipäällikkö.

Vaikka sekä vakuutusyhtiöt että asiakkaat hyötyvät vahinkojen ehkäisystä, suurin osa Tanskan vakuutusasiakkaista ei saa ennaltaehkäisevää tietoa yritykseltään. Vaihtoehtoisesti he eivät ole riittävästi informoituja.

Hyödynnä asiakastietoa täysimääräisesti

Vakuutusyhtiöt käyttävät vakuutusmaksun asettamisessa vahvasti dataa. Esimerkiksi jos asut alueella, jossa on suurempi riski vesivahingoista tai murroista, vakuutuksesi hinta säädetään sen mukaisesti. Mutta Claus Heuckin mukaan asiakastiedot kätkevät suuren toteutumattoman potentiaalin vahinkojen ehkäisyssä:

Vaikutelmani on, että useimmat vakuutusyhtiöt tekevät jossain määrin jotain vahinkojen ehkäisyn suhteen. Mutta yleisesti ottaen vakuutusyhtiöiden tulisi tulla vielä paremmiksi yhdistämään datansa vakuutusten hinnoittelusta proaktiiviseen asiakasneuvontaan. Datalla on suuri potentiaali kommunikoida asiakkaiden kanssa henkilökohtaisella tavalla auttaakseen heitä ehkäisemään vahinkoja.

Henkilökohtainen vahinkojen ehkäisy

Kun tarkastellaan vakuutusyhtiöiden korvaustoimenpiteiden ponnisteluissa olevien prosenttiosuuksien alimman ja ylinn prosenttiosuuden eroa, asiakkaat ovat kohdanneet vakuutusyhtiöiden tekemää vahinkojen ehkäisyneuvontaa koskeva 30 prosenttiyksikön ero.

”Jotkut vakuutusyhtiöt eivät ehkä ole samassa asemassa kuin toiset kohdentaakseen vahinkojen ehkäisyä. Heillä saattaa olla pääasiassa kyky lähettää yleistä vahinkojen ehkäisyneuvontaa asiakkailleen. Erot riippuvat siitä, kuinka hyvin yritysten data on rakeistettu ja kuinka taitavia ja nopeita ne ovat käyttämään dataa tarjotakseen asiakkailleen relevanttia vahinkojen ehkäisyneuvontaa”, sanoo Claus Heuck.

Hyvä asiakasviestintä on suoraa ja selkeää viestintää asiakkaille, ja Noblyssa olemme asiantuntijoita toteuttamaan asiakasviestinnän hallintaratkaisuja (CCM-ratkaisuja). Käytämme Hylandin asiakasviestinnän ratkaisua Content Composer, joka mahdollistaa henkilökohtaisen vahinkojen ehkäisyn automatisoinnin. Ota yhteyttä meihin oppiaksesi, kuinka voimme auttaa yritystänne saavuttamaan vahinkojen ehkäisyn monia etuja.

EPSI Rating Denmarkin analyysista

EPSI Rating Denmark suorittaa itsenäisiä ja säännöllisiä asiakastyytyväystutkimuksia eri aloilla, kuten pankki-, eläke- ja vakuutussektoreilla. Vuoden 2021 analyysi tanskalaisesta vakuutusalasta perustuu 4 109 haastatteluun Tanskan yksityisasiakkaiden kanssa.

YHTEYSTIEDOT

Claus Heuck
Markkinapäällikkö, Vakuutus & Eläke
ch@nobly.dk
+45 28 78 69 58