06.09.2022

Eläkeyhtiöt luottavat automaatioon varmistaakseen noudattamisen

Venäjään kohdistuvat pakotteet ovat yleisesti lisänneet Tanskan finanssivalvonnan (FSA) keskittymistä finanssisektoriin. Tämä on muun muassa johtanut siihen, että tanskalaisilta eläkeyhtiöiltä vaaditaan tarkempaa seulontaa eläkeasiakkaiden suhteen. Tämä on yksi syy siihen, miksi useammat eläkeyhtiöt sijoittavat automaatioon täyttääkseen lailliset vaatimukset ja vähentääkseen hallinnollisia kustannuksia.

Historiallisen suuri joukko tanskalaisia jää eläkkeelle lähivuosina. Tämä tapahtuu samanaikaisesti, kun hallitus lisää panostustaan eläkeasiakkaiden seulontaan. Tämä vaatii älykkäitä ratkaisuja, jotka voivat tehostaa sektorin työnkulkuja. IT- ja konsultointiyritys Noblyn mukaan monet eläkeyhtiöt panostavatkin lisääntyvään digitalisointiin ja automaatioon.

”Tanskalaiset eläkeyhtiöt noudattavat monia hallituksen asettamia vaatimuksia, jotka usein luovat hallinnollisia pullonkauloja. Tämän seurauksena monet eläkeyhtiöt etsivät mahdollisuuksia automaatioon”, sanoo Noblyn pankki- ja rahoitusmarkkinoiden markkinapäällikkö Christoffer Nielsen.

Lisääntynyt valvontakohde

Venäjään kohdistuvien pakotteiden vuoksi tanskalaisten eläkeasiakkaiden seulontasäännöt eivät ole muuttuneet. Mutta Tanskan finanssivalvonta on vahvistanut, että se on lisännyt kokonaisvaltaisia valvontatoimiaan varmistaakseen, että tanskalaiset eläkeyhtiöt ja muut noudattavat laillisia vaatimuksia eläkeasiakkaiden seulonnassa. Tämä tarkoittaa, että tanskalaiset eläkeyhtiöt ovat jo olleet velvollisia seulomaan eläkeasiakkaitaan kuukausittain liittyen eläkemaksuihin.

Hallitus on myös äskettäin julkaissut päivitetyn kansallisen strategian rahanpesun ja terrorismin rahoituksen ehkäisemiseksi ja torjumiseksi. Strategia keskittyy muun muassa tehokkaampien asiakkaan tuntemisen ja tapahtumien seurannan menettelyjen luomiseen eläkeyhtiöissä. Lisäksi hallitus ehdottaa, että digitaaliset ja teknologiset ratkaisut olisivat keskeinen osa rahanpesun ja terrorismin rahoituksen vastaista strategiaa.

Automaatio helpottaa painetta

Viranomaisten lisääntynyt keskittyminen eläkeasiakkaiden kuukausittaiseen seulontaan on lisännyt painetta eläkeyhtiöiden resursseille. Tästä syystä Nobly kokee kasvaneen tarpeen neuvonnalle digitaalisista ratkaisuista eläkesektorin asiakkaiden keskuudessa.

”Neuvoessamme asiakkaitamme otamme usein yhteyttä asiaankuuluviin viranomaisiin varmistaaksemme, että ratkaisumme ovat aina sopusoinnussa voimassa olevan lainsäädännön kanssa. Digitalisoinnin ja automaation avulla luomme tehokkaita ja aikaa säästäviä työnkulkuja mahdollistaen esimerkiksi eläkeyhtiöille eläkeasiakkaiden seulonnassa taloudellisten kustannusten vähentämisen ja laillisten vaatimusten noudattamisen – mikä lopulta hyödyttää tanskalaisia eläkeasiakkaita”, sanoo Christoffer Nielsen.

Jos tarvitset ammatillista neuvontaa työnkulkujesi automatisoinnista, mukaan lukien eläkeasiakkaiden seulonnasta, Noblyn asiantuntijat ovat aina saatavilla tarjoamaan asiantuntemustaan räätälöidyistä ratkaisuista juuri sinun tarpeisiisi.